Saturday, November 19, 2011

R.E.D.H.A


" Ya Allah, hiburkanlah aku dengan redhaMu dan sabar dengan setiap ujian yang Kau turunkan . . ."





Kadang kadang manusia terlupa bahawa ada insan yang sedang memerhatikan nya, walaupun dia cuba menyembunyikan diri dari insan tersebut . . . 
Kadang kadang manusia terlupa bahawa ALLAH telah menghadirkan insan yang dia sayangi dan ALLAH berhak untuk mengambilnya kembali . . . 
Kadang kadang manusia terlupa bahawa ada insan yang sentiasa mendoakan nya dalam setiap ibadah yang dilakukannya . . . 


Sabda Rasulullah s.a.w  
Demi Allah yang jiwaku ditangannya! Tidaklah Allah memutuskan sesuatu ketentuan bagi seorang mukmin melainkan mengandungi kebaikan baginya. Dan tiadalah kebaikan itu kecuali bagi mukmin . Jika ia memperolehi kegembiraan dia berterima kasih bererti kebaikan baginya , dan jika ia ditimpa kesulitan dia bersabar bererti kebaikan baginya ". ( Riwayat Muslim )


Setiap apa yang berlaku, semuanya memiliki sebab dan kesan yang tersendiri . . . . ya, pasti ada hikmah di sebalik sesuatu kejadian . . . ALLAH tidak menjadikan bumi ini sia sia, ALLAH tidak menjadikan manusia di dunia ini tanpa tujuan, dan ALLAH menjadikan sesuatu takdir yang sudah tersurat sejak azali lagi dengan sebab yang tertentu . . . kenapa ? ? sebab ALLAH sangat sayangkan hambaNya . . . .


Semakin beriman seseorang itu, semakin melimpah ujian dan rahmat terhadapnya . . .

 Namun, ALLAH tidak akan membebani hambaNya dengan sesuatu yang tidak sanggup dibebaninya . . . 


Kita hanyalah insan biasa yang hanya menumpang sementara di dunia untuk kekal di akhirat sana kelak . . . 
Ya Allah, sinarilah hati kami dengan keimanan, pancarkanlah cahaya keredhaanMu untuk bekalan kami di hari akhirat kelak . . . Sesungguhnya, aku tidak mampu menduga ujianMu, cuma hanya berlapikkan keimananku, aku sanggup menghadapinya . . . . 






La Tahzan :: PieQah aFa$y . . . . .

No comments: