Wednesday, January 25, 2012

S.A.B.A.R






memang benar, apa yang kita inginkan di dunia ini tidak mudah untuk kita gapai kecuali dengan izin ALLAH . . . ALLAH tidak pernah mengecewakan hambaNya, Dia juga tidak membebankan manusia dengan bebanan yng tidak mampu digagahi . . . betapa ALLAH itu Maha Pengasih . . . bila kita jatuh, Dia ada memimpin kita . . . bila kita sakit, Dia ada untuk menghapuskan dosa kita . . . bila kita diduga, Dia sentiasa ada kerana setiap ujian itu adalah untuk menguji kesabaran manusia . . . maka, bersabarlah atas apa jua dugaan yang menimpa kerana Allah sentiasa bersama orang orang yang sabar . . . 


cakap senang, tapi hendak melakukannya, susah bukan? bila kita berada dalam sesuatu kesusahan, baru kita faham apa itu KESUSAHAN yang sebenar . . . tetapi, bila melihat orang lain berada dalam kesusahan, kenapa sukar kita menghulurkan tangan, malah hanya DOA sahaja kita tidak mampu hulurkan . . . na'uzubillah . . . . ingatlah, hidup seperti putaran roda . . . kadang-kadang, kita di atas, kadang-kadang kita di bawah . . . bila kita di atas, kita hanya tersenyum melihat yang di bawah . . . bila kita di bawah, kita tertanya-tanya mengapa bukan kita yang di atas . . . 


sudah menjadi kebiasaan , manusia sukar bersyukur walaupun ia tahu takdir itu tidak pernah salah . . . yang salah itu manusia sendiri kerana manusia tidak pernah bersyukur . . . andai sakit, tidak salah untuk mengucapkan Alhamdulillah kerana ketika kita sakit itulah ALLAH menghapuskan dosa kita . . . tetapi, kita lebih memilih untuk mengeluh kesakitan daripada bersyukur kerana masih diberikan peluang untuk hidup mengejar redha Ilahi . . . 


sesungguhnya, yang baik itu datang dari Allah . . . yang buruk datang dari manusia, ingat mengingatlah antara kamu, jika hanya menunggu insan sempurna menegur kita, sampai bila . . . 


peringatan untuk diri sendiri dan muslimin muslimat sekalian . . . :)


wallahu'alam . .



Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Dia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat) – al-Mulk (67) : 2





No comments: